torsdag 28 oktober 2010

Nu har det hänt igen!!

Förbaskade människor som inte kan skilja på ditt och mitt och vi oskyldiga som blir offer för det.

Efter två dagar utan dator satte jag mig lugnt tillbaka i min stol för att läsa mail som kommit. Döm om min förvåning när jag återigen blir anklagad av CREAME för att ha lagt ut hennes mönster på nätet! Denna gång var det ett snögubbemönster och hon påstår att jag är den enda som köpt mönstret!! Hur kan detta gå till?? Suadda du som är en jäkel på detta har du något svar? Är det någon som kan gå in i min dator och ta mönstren? Jag blir riktigt bekymrad. Jag vet ju att jag inte har gjort det och likaväl så blir jag anklagad för detta. Jag förvarar ju mönstren på min jobbdator och i en dator som inte är uppkopplad mot nätet så jag förstår inte!!!?????

Snälla vänner därute är det någon som har en förklaring på detta. Jag har köpt cirka 100 mönster på Etsy de senaste månaderna men ingen annan säljare har hört av sig om detta. Varför skulle jag lägga ut just detta mönster?

Jag skickar en bomb till den som har gjort detta. Mönstret har jag köpt från Deliciouscrochet och jag har inte lagt ut det på nätet så alla kommer åt det.
Hälsningar från en ledsen Amigurumiwoman

7 kommentarer:

SUADDA sa...

Men åh så tråkigt!! =(
Verkligen jobbigt att behöva gå igenom detta!

Men kära nån! Inte är jag någon expert på detta område! Där är du fel ute! =)

Har iaf kollat in snögubben du pratar om....den verkar inte alltför svår att göra och kopiera....
Har du fått någon länk av "creame" till dokumentet som hon anklagar dig för att ha lagt ut?
Ser det verkligen exakt ut som hennes mönster i lay-out, bilder och mönsterbeskrivning...maskor...etc?

Hm...kan det inte vara så att någon tyckt att den ser cool ut och försökt göra en kopia (utan att ha själva mönstret) och sedan lagt ut mönstret någonstans?
Att göra så är verkligen fult gjort, men tror tyvärr inte det är förbjudet och straffbart (om man bara härmar och försöker efterlikna någon annans alster)
Men om man gör det tycker jag verkligen det hör till god ton att uppge källan till förebilden...Grrr!!

Däremot är det straffbart om någon olovligen kopierar ett mönster rätt upp och ned till punkt och pricka och sprider det på ett eller annat sätt.

Njä, att någon skulle kunna eller vilja lägga ner energi på att hacka någons dator för ett ami-mönsters skull tycker jag verkar otroligt. tror hellre på att någon försökt kopiera hennes figur och sedan lagt ut sitt mönster....eller så har hon ingen ordning på till vem hon säljer sina mönster....
Hon ha ju beskyllt dig fel tidigare...vilket hon senare insåg var helt fel.

Och JAG är helt övertygad om att du inte är någon mönsterspridare! =) ....inget ämne till "hacker" heller ;) =D

Men en avundsam virkteknik har du!
Var rädd om den! Den skulle nog många betala dyra pengar för att lära sig ;) ....Hi hi!

Försök nu ha en trevlig dag trots detta!
KRAM!

PS. Jättegullig gubbe med för stora skor här också! Tycker ditt ex är betydligt finare än orginalet =)

Amigurumiwoman sa...

Tack snälla Suadda för dina uppmuntrande ord!! Jag vet inte om det är hennes PDF-fil som ligger på nätet för jag har inte fått en länk av henne. Jag försökte att söka själv på internet men jag hittar inte ens var den ligger upplagd!! Snacka om taskig hacker... ;). Känns bättre nu med lite uppmuntran från dig!
Kram

Marie sa...

Jag tycker att du ska fråga efter länken till mönstret. Om hon anklagar dig för att ha lagt ut hennes mönster borde du ju åtminstone få veta var. Om du får länken kan man kanske få lite mer klarhet i vad det handlar om...
Jag hade nog inte handlat fler mönster av henne, det är ju inte första gången hon anklagar dig.

Jag kan förstå att hon blir arg men hon får nog ta och kolla upp lite bättre vem som verkligen är boven i dramat innan hon anklagar någon.

Skickas hennes mönster via mail eller hur går det till?

Om du vill ha hjälp på något sätt kan du ju skicka ett mail till mig.

Marie

Sara sa...

Inte roligt att bli oskyldigt anklagad! Hoppas det reder ut sig! Underbar bomb du gjort, jag kan ta på mig skulden om jag får den :).
Men det är inte jag, vet inte ens vem CREAMe är!

Fiff sa...

Jag håller med ovanstående, och du borde verkligen få reda på var det ska finnas om du nu påstås ha gjort det. Problemet måste ju ligga hos henne, eftersom det har hänt innan och bara med den säljaren. Hoppas det löser sig i alla fall... Bomben var ju mer söt än läskig i alla fall ;-)

SUADDA sa...

Du ser! Alla håller på dig! =)
Så kräv att få se en länk till dokumentet och sluta handla hos henne om hon fortsätter så här.

PS. Visst har du sett att du har fått en utmaning från mig? Naturligtvis är den helt frivillig.

Trevlig gurumikväll! ;)

Niwin sa...

Jag håller med föregående talare. Är man van att virka så är det inte den svåraste konsten i världen att ''kopiera'' ett mönster av en bild man tycker om. Det är visserligen inte olagligt men lite tråkigt. Tänk bara på alla, säkerligen, hundratals virkade snögubbar som folk har gjort världen över. Jag menar.. alla är de vita och de flesta består av tre bollar i fallande storlek.. osv. :)

Hoppas du fick en fin kväll trots anklagelsen, och tack för en inspirerande blogg :)